Το μήνυμα μας προς όλους τους συναδέλφους


"ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΑΠΗΘΟΥΝ... ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ... Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΧΑΟΣ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΧΟΥΝ ΑΓΑΠΗΘΕΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΧΟΥΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ!!!"

Δευτέρα 11 Ιουνίου 2012

Γιατί δεν γυρίζονται περισσότερες ξένες ταινίες στην Ελλάδα;

Οι εποχές που οι μνηστήρες της Ελλάδας σφαζόντουσαν στην ποδιά μας, προκειμένου να κλέψουν λίγη από την ενέργειά μας, πέρασαν ανεπιστρεπτί. Η συχνότητα πραγματοποίησης γυρισμάτων κάποια χρόνια πριν, από διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές, φαντάζει σήμερα ως όνειρο απόμακρο. Η Πηνελόπη γέρασε, με αποτέλεσμα να μη μοιάζει πια ελκυστική. Παραγωγές όπως ο Ζορμπάς, τα Κανόνια του Ναβαρόνε, ο Τζέιμς Μπόντ ή το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι δε βρίσκουν λόγο να κυνηγήσουν μια θέση κάτω από τον Αττικό Ουρανό, καθώς τα γυρίσματά τους μπορούν πολύ πιο ανώδυνα να τοποθετηθούν σε γειτονικές περιοχές με περισσότερα προνόμια.

Χαζεύοντας την αναπαράσταση των πανέμορφων ελληνικών τοπίων μέσα από τους φακούς διάσημων και μη κινηματογραφιστών, μπορεί κανείς εύκολα να αναρωτηθεί γιατί η Ελλάδα, ως φόντο εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς, να μην φιλοξενεί τα γυρίσματα περισσότερων διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών στα εδάφη της.

Η Σοφία Λόρεν, ο Γκρέγκορι Πεκ, ο Άντονι Κουίν, ο Άλαν Μπέιτς, ο Νίκολας Κέιτζ, η Πενέλοπε Κρούζ, o Τζέισον Μπορν, ο Τζέιμς Μποντ, η Λάρα Κροφτ είναι ίσως οι πιο διάσημοι ηθοποιοί και ήρωες που έχουν κινηματογραφηθεί υπό το ανελέητο φως του μεσογειακού ήλιου, ωστόσο η αλήθεια είναι πως θα μπορούσαν να είναι πολύ περισσότεροι. Κατά τα λεγόμενα των ίδιων των συντελεστών του ελληνικού σινεμά, η Ελλάδα θα μπορούσε να αναλαμβάνει με αυξανόμενο ρυθμό διεθνείς συμπαραγωγές, προσεγγίζοντας πλήθος νέων εγχειρημάτων. Και αν βιαστικά κάποιος αποφανθεί ότι "εδώ ο κόσμος χάνεται, το σινεμά μας έλειπε" το αποστομωτικό επιχείρημα της άλλης πλευράς είναι πως τέτοιου είδους παραγωγές θα μπορούσαν ταυτόχρονα να συμβάλουν και στην αντιμετώπιση της γενικότερης οικονομικής δυστοκίας, βγάζοντας τη χώρα από την πολιτιστική στασιμότητα.

Το περασμένο καλοκαίρι ήταν ο "Νικόστρατος", με τον Κουστουρίτσα και την ελληνική εταιρία Black Orange σε ρόλο συμπαραγωγού, ενώ φέτος σειρά παίρνει η διάσημη ηθοποιός Μπριζίτ Ρουάν, με το “You Will Honour Your Mother”. Σε αυτό, ως σκηνοθέτης, θα καταγράψει τις περιπέτειες της κατατρεγμένης Γαλλίδας, Τζο (Νικόλ Γκαρσιά), η οποία καταφθάνει στην Ελλάδα με τα παιδιά της για να διοργανώσει ένα φεστιβάλ, παρότι γνωρίζει από πριν ότι η διοργάνωση τελικά πρέπει να ακυρωθεί λόγω της οικονομικής κρίσης. Πληθώρα γνωστών ηθοποιών πλαισιώνουν την Γκαρσιά, με τους δικούς μας Λάκη Λαζόπουλο και Ντέμη Ρούσσο αλλά και τους Γάλλους Ερίκ Καραβακά, Γκασπάρ Ουγιέ και Ζιλί Γκαγιέ. Τα γυρίσματα έχουν προγραμματιστεί μεταξύ 24 Αυγούστου και 5 Σεπτεμβρίου στα ελληνικά νησιά και στη Γαλλία.

Το Περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ επικοινώνησε με Έλληνες και ξένους επαγγελματίες του χώρου που είτε δραστηριοποιούνται, είτε θα ενδιαφέρονταν να συνεισφέρουν στην ελληνική παραγωγή και τους ζήτησε τη γνώμη τους αλλά και κάποιες πιθανές προτάσεις για την προσέλκυση περισσότερων ξένων ταινιών. Με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τα μοναδικά μέρη γυρισμάτων -που περιλαμβάνουν από αρχαιολογικά μνημεία μέχρι φυσικά τοπία απίστευτου κάλλους- κανονικά οι ξένοι παραγωγοί θα έπρεπε να συνωστίζονται στην εγχώρια αγορά αλλά η εθνική οικονομία μπλοκάρει την προσέλευση με αντι-κίνητρα φορολογικής φύσεως.

Φαίνεται πως οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους οι διεθνείς παραγωγές διστάζουν να επιλέξουν την Ελλάδα ως προορισμό γυρισμάτων είναι οι ακόλουθοι:

- Οι τοπικές αρχές δεν είναι πρόθυμες να βοηθήσουν και να παράσχουν στοιχειώδεις υποδομές, όπως άδειες για εξωτερικά γυρίσματα κλπ.

- Η Διεύθυνση Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών παραμένει με τα χέρια δεμένα και δεν δίνει το πράσινο φως για μελλοντικές αδειοδοτήσεις.

- Το κόστος των γυρισμάτων στην Ελλάδα δεν είναι ανταγωνιστικό (ειδικά από τη στιγμή που αρκετοί παραγωγοί αναγκάζονται να προσθέσουν και το ΦΠΑ στον προϋπολογισμό τους,το οποίο δεν τους επιστρέφεται πια - συνέβη σε ένα γαλλικό ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε στην Ελλάδα 2 μήνες πριν)

- Το φορολογικό καθεστώς δεν είναι καθόλου ευνοϊκό αφού δεν παρέχονται ειδικές φοροελαφρύνσεις ούτε υπάρχει πρόβλεψη για εναλλακτικό σχέδιο.

Κι ενώ προτάσεις στο τραπέζι υπάρχουν, οι ιθύνοντες παραμένουν προβληματισμένοι εν αδρανεία. Μία σχετικά απλή λύση θα ήταν η εξής: αν και εφόσον αντληθεί το 10% των, απαιτούμενων για την παραγωγή μιας ταινίας, πόρων από ελληνικούς φορείς, τότε η παραγωγή να αναφέρεται ως ελληνική, οπότε και η φορολογική αντιμετώπιση της ταινίας να είναι ανάλογη μιας εγχώριας. Παρόλ' αυτά εμείς μένουμε με σταυρωμένα χέρια και παρατηρούμε τις άμεσα ανταγωνιστικές προς εμάς, στον τομέα, οικονομίες χωρών όπως οι Μάλτα, Βουλγαρία, Γαλλία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Τουρκία και Ιταλία να προσελκύουν ξένα κεφάλαια και να γίνονται κινηματογραφικοί προορισμοί, υπενθυμίζοντάς μας πώς χάσαμε μία (ακόμη) ευκαιρία.

Ορέστης Πλακιάς

Πηγή αναδημοσίευσης :  www.e-go.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Related Posts with Thumbnails